Säkerhet blir en allt viktigare del för de flesta av branschens aktörer. Nu gör Advania en storsatsning genom att lansera affärsområdet Security, där man framför allt ska erbjuda tjänsten Security as a Service.

Den som ska leda det nya affärsområdet är den långvariga säkerhetsprofilen Fredrik Möller. Han kommer närmast från rollen som Nordenchef på Proofpoint, och ledde innan det Intel Security i Norden, en roll han fick efter att chippjätten köpt hans tidigare uppdragsgivare McAfee, där han också var lands-vd.

Nu ska han och Advania bygga säkerhet med tjänsten Security as a Service som främsta vapen, ett sätt att sälja säkerhet som Fredrik Möller länge sett ett behov av och som man nu sjösätter med hjälp av sina partner.

– Den stora bredden av leverantörer innebär en stabil grund att stå på för oss som rådgivare. Tror man att it-säkerhet handlar om att beställa en kartong, installera och tro att allt löser sig, så tror man fel. Idag behöver du så mycket mer än bara rätt teknologi på plats. Därför ska det bli oerhört roligt och spännande att komma in i en organisation som andas så mycket “som en tjänst” som Advania gör, säger han om konceptet.

– Jag tror inte på att låsa in kunden i långa avtal. En verksamhet är inte statisk under tre till fem år. Ingen finanschef tycker att det känns rimligt, med rätta. Moderna leverantörer bygger sitt erbjudande agilt, med flexibilitet, proaktivitet och kundens bästa i fokus.

Vd Tomas Wanselius betonar vikten av satsningen, som utgör en viktig del av Advanias tillväxtstrategi.

– Det går inte att bedriva några som helst it-projekt idag utan att säkerhetsfrågan är central. Efter att ha samarbetat med Fredrik i över tio år i olika former är vi glada över att han nu har hittat hem till oss på Advania. Vi ser fram emot att tillsammans demokratisera säkerhetsfrågan. It-säkerhet ska vara tillgängligt för alla, säger han.

Läs även: Tvingas lämna storsatsande konsultbolaget: “Behöver ny vd-kompetens”