För även om du inte behöver befinna dig under samma tak som den här kollegan du inte klickar med eller ogillar, så behöver ni ju kunna kommunicera genom chattprogram eller e-post, ofta båda.

Nyhetssajten The Next Web har satt fingret på det här problemet och kommer med fyra tips på hur man kan agera för att hantera taskiga kollegor medan man jobbar på distans:

1. Ge din kollega ynnesten av att tvivla.
Om du inte gillar någon är det lätt att du börjar fundera över deras motiv, men om du försöker vara positiv till deras handlingar så hjälper det dig ofta att må bättre i situationen.

Det är också viktigt att komma ihåg att 2020 har varit ett utmanande år för alla. Det är för de flesta ett ansträngt läge, så försök att vara så snäll du kan (eller bit dig åtminstone i tungan för den här gången).

2. Var förnuftig.
Vem har inte snackat skit om en kollega? Det är lätt hänt, men man bör ändå vara försiktig med detta och tänka på att det kan skada ditt eget rykte och dina egna möjligheter på jobbet. Det du säger kan säga mer om dig än om den du baktalar.

Försök därför hålla dina känslor för dig själv så långt det går – och om du behöver prata med någon så anförtro dig till dina vänner utanför jobbet.

3. Äg ditt eget huvud
Så mycket i livet handlar om hur vi känner inför det och hur vi reagerar på det. Det kan vara svårt att styra över sina känslor eller reaktioner, men inte omöjligt. ”Det är ditt liv, så låt inte människor bo hyresfritt i ditt huvud”, som en HR-specialist säger till The Next Web.

Försök att inte låta negativa känslor sippra in i ditt huvud. Om du gör det kommer du bara känna dig mer olycklig.

4. Välj de strider du tar med dina kollegor.
Som i alla relationer måste du välja dina strider och fundera över om det är värt det. Alltid när man jobbar med människor dyker det upp många små och stora saker att diskutera och man måste sålla bort en del. Måste man börja bråka om varje klumpig kommentar eller är det bättre att spara energin till saker som verkligen betyder något?

Vart du än tar vägen kommer du att stöta på personer som du inte gillar eller klickar med. Lär dig hantera de här känslorna och låt det inte påverka ditt beteende eller din arbetsinsats.

Läs mer: Distansjobb kan gå snett – så här förebygger ni utbrändhet