Butikskedjan ÖoB har närmare 100 varuhus i Sverige med en omsättning på drygt 4 miljarder kronor. Nu har man behov av någon som sköter it-driften. Valet av leverantör landade på Iver, som under de kommande tre åren ska stå för serverdrift- och servicedesktjänster till Runsvensgruppen.

– För att möta en framtid i en allt mer digital omvärld med krav på tillgänglighet 24/7 och som samtidigt säkerställer vår fortsatta utveckling att kunna verka i en omnichannelmiljö är en förflyttning till en outsourcad it-drift av hela Runsvensgruppens verksamhet en absolut nödvändighet, säger Peter Adell, it-chef på Runsvengruppen och konstaterar likt kedjan brukar göra att priset är skillnaden även om det den här gången uttrycks i cio-termer och att det i det här fallet snarare handlar om att ha bra kontroll på kostnaderna.

Möjligheter till skalbarhet

– Vi erhåller dessutom en mycket viktig framtida möjlighet till kontroll och styrning av verksamhetskritiska it-processer och därtill en för verksamheten mycket mer optimerad kostnadsbild. Genom en proaktiv samarbetspartner skapar vi möjligheterna till skalbarhet, flexibilitet och tillgång till fler tjänster med kortare time-to-market. Iver kommer helt enkelt att verka som en förlängd del av it-avdelningen.

– Vi på Iver är förstås väldigt glada och stolta över att få förtroendet att leverera våra tjänster till Runsvengruppen och ÖoB, ett av Sveriges starkaste varumärken inom detaljhandeln. Under upphandlingen har vi kunnat visa att vi har ett riktigt attraktivt erbjudande till större aktörer inom detaljhandeln med flera starka kundreferenser och dedikerade kundteam. Genom ett nära samarbete och ett stort personligt engagemang ska vi säkerställa att Runsvensgruppen blir en nöjd kund och vi en långsiktig hållbar partner, säger Johan Wilhelmsson, regionchef på Iver.

Läs också: Iver ska spåra bidrag på drift