Genom köpet av det amerikanska bolaget Culture Connect kliver svenska Axiell in på ytterligare ett sätt att digitalisera kulturupplevelser.

Det handlar om ett bolag som vill engagera besökare på museum och utställningar med hjälp av olika digitala upplevelser. Att köpet sker nu är heller ingen slump. I spåren av covid-19 är det många kulturella institutioner som tvingas ställa om och erbjuda digitala besök. Med affären följer en kundbas med 50 kunder i USA och Kanada.

– Det känns väldigt bra att vi köpt Culture Connect. Vi kan nu erbjuda mer av det alla efterfrågar just nu i kultursektorn, nämligen digitala interaktiva sätt att visa upp sin samling och inom kort kunna ta betalt för det, säger, säger Axiell Groups vd Joel Sommerfeldt.

– Vårt uppdrag är att ge muséer den bästa tekniken. Jag är glad att vi har gått samman med Axiell för att kunna erbjuda marknadsledande digitala upplevelser globalt och göra det möjligt till mer hållbara och skalbara lösningar som ger allmänheten ännu större tillgång till samlingar, säger Samantha Diamond, vd på Culture Connect.

Läs också: Nästa uppdrag för svenska Axiell – fransk film