Logpoint är verksamt på SIEM-marknaden, det vill säga security information and event management. Med ett nytt kapitaltillskott vill man fortsätta växa, såväl i Norden som globalt.

Det senaste tillskottet på 30 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 268 miljoner kronor, kommer från Tysklandsbaserade riskkapitalbolaget Digital+ Partners, men även Evolution Equity Partners, som tidigare investerat i bolaget finns med i den nya satsningen. Totalt har Logpoint fått in 42 miljoner dollar sedan starten. Medgrundare och koncernchef Jesper Zerlang säger att de nya pengarna främst ska användas inom tre områden.

– Nummer ett är produkten, som vi ska fortsätta utveckla, där vi fortsätter göra produkten ännu bättre och säkrare i molnet. Det är också viktigt att vi är starka inom edge computing, eftersom 5G till stor del bygger på det. den andra delen är att investera i personal med fler arkitekter och utvecklare, och nummer tre handlar så klart om att göra varumärket mer känt. Vi vill växa med 15 procent varje år, och det kräver marknadsinsatser, säger han.

Det europeiska alternativet

Utöver hemlandet Danmark har Logpoint kontor i Stockholm, München, Paris, London och Boston. Och i konkurrens med bolag som IBM, Splunk och Logrhythm har man tydligt valt att profilera sig som det europeiska alternativet.

– Vi är det enda icke-amerikanska bolaget inom området. Det väger tungt, inte minst när det gäller till exempel GDPR, konstaterar Jesper Zerlang.

Den svenska verksamheten kommer också dra nytta av det nya kapitaltillskottet.

– Vi är väldigt starka i Danmark och har en solid bas i Sverige också. Norden är huvudmarknaden, säger Jesper Zerlang.

Det är också en svensk, Martin Fribrock, som nyligen tillträdde rollen som Nordenchef. Nu siktar han och bolaget på att utöka sin närvaro i Sverige, där man främst jobbar med partner, av vilka CGI och Cygate är några av de främsta. När det gäller kunder så spänner de över hela linjen, från de minsta bolagen till riktigt stora.

– Vår produkt läser av alla digitala loggar, översätter det till ett gemensamt språk och hittar mönster som avviker från det normala. Det funkar bra för de flesta. Produkten skalar enkelt och är lättförståelig, och kan användas av både mindre och riktigt stora företag, säger Martin Fribrock.

Läs också: Svensk duo ska ta norskt id-bolag ut i Europa