I somras drog Microsoft igång ett globalt utbildningsinitiativ med två av sina nyligen förvärvade bolag, Linkedin och Github. Det uttalade målet var att öka den digitala kompetensnivån för över 25 miljoner människor fram till slutet av året med hjälp av digitala utbildningsresurser. Microsoft konstaterar att det är viktigt att vässa sig digitalt för att den globala ekonomin ska kunna hämta sig efter coronapandemin.

Hittills har man inte nått i mål, men kommit en bra bit på väg. Tre månader efter initiativet sjösattes har drygt 10 miljoner globalt tagit del av utbildningar som finns på opportunity.linkedin.com.

I Sverige är det mer än 60 000 personer som tagit del av det globala utbildningsinitiativet. Det gör att vi just nu ligger på 23:e plats i rankningen av deltagande länder. USA toppar inte helt överraskande listan med mer än 2,5 miljoner deltagare.

Stolta över att ha bidragit

– Vi ser fortsatt ett stort behov av att bredda den digitala kompetensen i hela Sverige, både på kort sikt till följd av coronapandemin och långsiktigt för att hjälpa alla de människor som nyttjar teknik i arbetslivet och i sin vardag. Samtidigt är vi stolta över att ha bidragit till kompetensutveckling för över 60 000 svenskar som nu kan upptäcka nya möjligheter och hitta arbete kopplat till digital transformation, säger Microsofts Sverige-vd Hélène Barnekow.

De populäraste områdena är enligt Microsoft utbildningar för mjukvaruutvecklare, kundtjänstspecialister och inom dataanalys.

– Vi vet att arbetssituationen är jobbig för väldigt många i dagsläget. Därför var det en självklarhet att släppa Linkedin Learning fritt för att hjälpa så många som möjligt att ta sig vidare och skaffa kompetens inom områden som inte drabbats lika hårt. Det är självklart jätteroligt att så många redan nu använt tjänsten i just det syftet, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.

Läs också: Vill du lära dig att programmera? Här är sajterna med de bästa gratiskurserna