Den globala marknaden för molninfrastruktur har skjutit i höjden och nådde en total omsättning på 30 miljarder dollar under förra kvartalet.

Oracle kämpar för att hinna med konkurrenterna Amazon Web Services, Microsoft och Google, men har fortfarande låga marknadsandelar.

Nu har mjukvarujätten gjort två uppmärksammade affärer som de hoppas ska ge energi åt molnverksamhet. Då de köper in sig i Tiktok och Zoom får de samtidigt in två prestigekunder för molnverksamheten, och nu är tanken att fler unga heta teknikbolag ska följa dessa i spåren och satsa på Oracles moln.

Krävs mer än ett par prestigekunder

Frågan är nu om detta räcker. När nyhetssajten Techcrunch ringer runt till analytiker tror åtminstone inte dessa att det kommer att ge några större effekter vad gäller marknadsandelarna på infrastruktur som tjänst i världen. För att ta upp kampen mot AWS, Microsoft och Google krävs betydligt mer än ett par prestigekunder.

John Dinsdale, som är chefsanalytiker på Synergy Research säger till Techcrunch:

– Tillväxten för Oracles molninfrastrukturtjänster har hela tiden legat under tillväxten för den totala marknaden för infrastruktur som tjänst och plattform som tjänst, så deras marknadsandelar har faktiskt gått nedåt.

– Zoom kan vara en bra vinst, men det är inte troligt att det kommer att förändra bilden särskilt mycket. Och kom ihåg att Zoom också köper molntjänster från AWS.

Inga större effekter

När det gäller TikTok är det fortfarande oklart hur den affären kommer att påverka, men Dinsdale tror inte att det kommer att ge några större effekter.

– Om man ser rent hypotetiskt: Även om Zoom och Tiktok hjälper Oracle att öka sina molninfrastrukturtjänster med 50 procent över tolv månader, vilket skulle vara riktigt mycket, så skulle Oracles marknadsandel fortfarande vara närmare två procent än tre procent. Detta kan jämföras med Googles nio procent, Microsofts 18 procent och AWS 33 procent.

Dock är Oracle betydligt starkare inom segmentet programvara som tjänst. Enligt analysföretaget Canalys har programjätten en marknadsandel på 7,8 procent där.

– När det gäller infrastruktur och plattform som tjänst ligger Oracle Cloud på 1,9 procent under Q2 2020 och det rör inte på sig särskilt mycket, säger Blake Murray, analytiker på Canalys till Techcrunch.

Läs mer: Nu ska börsen upp i molnet – svenska Nasdaq laddar för jättemigrering