Semcons senaste projekt handlar om att titta på Gävle hamn, och hur dess transportflöden kan effektiviseras. Uppdraget kommer från Yilport, som ansvarar för driften av 22 hamnar runt om i världen, av vilka Gävle är en. Det uttalade målet med satsningen är att autonoma fordon ska ta hand om logistikprocesserna och på så sätt minska kostnaderna och förbättra såväl säkerhet och kvalitet.

– Vi har fått i uppdrag att kartlägga och analysera vilka fördelar och värden som autonoma lösningar skulle ge Yilport för en specifik logistikprocess. Visionen är att bygga en helt autonom logistikproduktion för Yilport vilket känns väldigt spännande. Autonoma lösningar optimerar inte bara driftkostnader utan bidrar även med förbättrad säkerhet, kvalitet och spårbarhet, säger David Darwall, global chef för Applied Autonomy på Semcon.

Den logistikprocess som först ska undersökas är containerhamnens, där man idag flyttar med lastbil från containerlagring till kaj och där sedan kranar lyfter över containern till båt. I projektet kommer Semcon att kartlägga alla delar av processen, kostnader, behov och utmaningar för att kunna förstå processen på djupet. Därefter kommer kravspecifikation, konceptlösning och ett färdigt business case presenteras för Yilport.

Projektet sker i samarbete med Yeti Move, som är en mjukvaruleverantör, som samägs av Semcon, Øveraasen och Husqvarna, och som har en plattform för att styra och övervaka autonoma operationer.

– För Yilport är det viktigt att hela tiden ligga i framkant av teknikutvecklingen för att kunna erbjuda våra kunder effektiva lösningar och i Semcon har vi hittat en partner vi verkligen tror på. Automation i hamnar är vanligt, men ingen har riktigt löst att få det att fungera tillsammans med annan trafik och här är Semcon i framkant, säger Håkan Bergström, nordisk säljchef på Yilport.

Läs även: 
Smarta städer lockar – ska ge operatörerna ny trafik
Nytt test igång – nu kan du åka fjärrstyrd 5g-bil på Djurgården