Tankar på det du är inne i på jobbet, det du ska göra framöver och på mötet du hade igår. Allt snurrar och kan bara svårt att släppa – inte minst om du arbetar hemma och inte ens fysiskt byter plats.

Du är inte ensam. Fenomenet kallas ”continuous partial attention” – du är aldrig helt och fullt närvarande och har svårt att fokusera på nuet, skriver Inc som samlat ihop några tips för att lättare kunna koppla bort jobbläget när arbetsdagen är slut.

1. Lägg ner mobilen
Varje gång vi plockar upp den får vi en dos dopamin som vi vill ha igen och igen. Försök att komma ur greppet.

2. Byt sinnesstämning
Efter att hela dagen ha planerat och varit produktiv gäller det att byta spår inför stunden med familjen. Ta några djupa andetag. Ta ett varv runt kvarteret. Lämna planerandet och maximerandet av produktivitet och gå in i närhet och närvaro.

3. Andas långsammare
Forskning visar att mycket av det vi känner i form av vrede, irritation och oro hänger ihop med vår andning. När vi är trötta efter en arbetsdag kan andningen vara snabb och spänd. Så försök att ta långa, djupa andetag genom näsan – runt fem sekunder.

4. Dra ner farten
Förutom andningen kan du också göra saker lite långsammare i stället för att fortsätta i ditt höga tempo. Laga maten och diska i lite långsammare tempo. Varva ner.

Läs också:
Så många svenskar har gått Microsofts specialkurser på Linkedin
Vill du bli UX-designer men saknar utbildning? Fyra tips på vägen