Svenska Bisnode, som jobbar med det man själva kallar smart data och analys, får idag en ny storägare. Det är den amerikanska jätten Dun & Bradstreet som slantar upp motsvarande 7,2 miljarder kronor för att införliva det svenska bolaget i sin verksamhet.

Dun & Bradstreet beskriver sig som en global leverantör av kvalitetsdata. Att ha tillgång till rätt affärskritisk data blir allt viktigare för att företag ska kunna fatta bättre beslut. Tillsammans med Bisnode hoppas Dun & Bradstreet på att det gemensamma erbjudandet ska underlätta för datadrivna företag i Europa.

– Vi är glada över att få in Bisnode i Dun & Bradstreet-familjen efter närmare 20 år som strategisk partner, säger bolagets koncernchef Anthony Jabbour om sitt svenska förvärv.

Bisnode, som fram tills nu ägts av Ratos och Bonnier, har cirka 2 000 anställda över hela Europa och drygt 110 000 europeiska kunder. Bolaget har tillgång till över 550 officiella datakällor i Europa. Totalt innehåller databasen information om 33 miljoner företag och 120 miljoner konsumenter.

– Den starka kombinationen av våra data, analyser och innovativa lösningar i kombination med Bisnodes goda kundrelationer och expertis på den europeiska marknaden kommer att ge kunder tillgång till affärskritisk data till stöd för deras tillväxtambitioner, säger Anthony Jabbour.

Läs också: Företag frustrerade över öppna data – motarbetas aktivt av myndigheterna