Det svenska IoT- och telematikbolaget Automile har idag runt 10 000 kunder i främst Sverige och Norge, men även i övriga Europa och USA. Totalt har man 87 000 abonnemang. Nu köps bolaget av norska Abax, och får därmed tillgång till deras globala IoT-nätverk.
– Det här förvärvet är ett viktigt steg för oss för att stärka vår verksamhet och position på den nordiska, europeiska och globala marknaden. Tillsammans med Automile kommer vi att ligga i frontlinjen för innovation och vi kommer att ha den mest moderna, öppna och avancerade telematikplattformen, säger Abax koncernchef Morten Strand.
Vill bygga global ledare
Jens Nylander, som är vd och medgrundare på Automile, säger att såväl befintliga som nya kunder kommer att få tillgång till båda bolagens produktportföljer. Bolagens gemensamma mål är att bygga en global ledare inom telematik.
– Mitt mål har alltid vara att Automile ska kännetecknas av hög tillväxt, bra bruttomarginaler och lönsamhet. Med en betydligt större abonnemangsbas kan vi nu, tack vare skalfördelar, bli en global ledare inom telematikområdet, där vi kan ge våra kunder ett attraktivt värdeerbjudande, säger han.
Läs också: Från mp3-kung till magplask – den svindlande historien om Jens of Sweden