Idag meddelar den indiska jätten Wipro att man tagit hem en prestigekund i Norden. Det är finska Fortum som tecknat ett femårskontrakt för applikationshantering och SIAM-tjänster, det vill säga services integration and management, som hjälper till att samla och få en översikt över Fortums it-leverantörer.

Wipro tar dessutom över ett 30-tal personer från Fortum, som ska vara med och underhålla och vidareutveckla Fortums applikationsportfölj som utgörs av hundratals applikationer, och som används av mer än 11 500 användare i 18 länder. Dessutom ska man stå för support dygnet runt för de verksamhetskritiska applikationerna.

Carl-Henrik Hallström, Wipros chef för Norden och Baltikum
Carl-Henrik Hallström, Wipros Nordenchef.

– Applikationerna är det viktigaste om man ska förändra sig gentemot kunderna. Det är det som ger bäst ökad kundtillfredsställelse och bättre effektivitet. Där ska vi vara med och implementera nya processer, säger Carl-Henrik Hallström, Wipros chef för Norden och Baltikum, och konstaterar att Wipros egenutvecklade AI- och automatiseringsplattform Wipro Holmes spelar en nyckelroll i leveransen.

Hemligt belopp

Exakt hur mycket det femåriga avtalet är värt har parterna enats om att inte gå ut med, men Carl-Henrik Hallström betonar vikten av affären, och gläds dessutom åt att den har gjorts mitt under brinnande pandemi.

– Det är en jätteaffär som är oerhört strategisk för oss och ett viktigt framsteg i Wipros planer för Norden och Baltikum. Vi tror att det här samarbetet blir ett vinnande koncept för innovation och tillväxt där det ena företaget verkar inom energisektorn och det andra inom smarta tekniska lösningar. Jag är dessutom extra glad över att det svarar mot vår tillväxtstrategi för 2024, säger han.

– Vi valde Wipro som partner för att de har stor erfarenhet och förmåga att leverera en flexibel och effektiv lösning till oss. Vi tror att båda företagen verkligen kommer att gynnas av det här samarbetet, säger Tuomas Salosaari, chef för Operation Services, Business Technology på Fortum.

Läs även: Molnet skapar insourcingtrend – företag måste utveckla affärssystemen själva