I augusti meddelade den amerikanska e-handelsjätten att en svensk sajt var på gång och i dag har den öppnat – i god tid före Black Friday-kommersen.
– Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag, säger Alex Ootes, som leder Amazons expansion på den europeiska marknaden i ett pressmeddelande.
Han tillägger också att företaget ska arbeta hårt för att vinna de svenska kundernas förtroende och trycker på att svenska företag via plattformen kan nå ut internationellt.
Pressen på den svenska handeln ökar nu men en källa med god branschinsikt som CS tidigare talat med tror inte att det blir helt enkelt för Amazon att få samma marknadsandel som i andra länder.
– Jag skulle tro att med så starka aktörer som till exempel Elgiganten, Zalando och H&M så blir det inte så enkelt att ta dom där 10 procent av e-handeln som de tagit i andra länder. I alla fall inte utan Prime, säger vår källa, som också varit i kontakt med Amazon angående att vara med på Marketplace.
Läs också: Amazon vill veta vad du köper av andra handlare – och betalar för informationen
Styckningar, stämningar och digitalskatt – därför vill USA och EU reglera techjättarna