Målet med den nya portalen är att resenärerna ska kunna få samlad information om kollektivtrafikens resetjänster och kunna få personifierade tjänster. En annan viktig del är att säkerställa att hanteringen av personlig information är säker.

– Det är mycket positivt för kollektivtrafikens kunder att vi genom detta samarbete kan förbättra och utveckla våra digitala tjänster i ännu större utsträckning, säger Lena Thorin, utvecklingschef och tillförordnad trafikdirektör på Region Värmland Kollektivtrafik.

– Vi är jätteglada att få vara med i utvecklingen av kollektivtrafikens plattform för e-tjänster. Vi är ett värmländskt bolag som brinner för att utveckla vår region. Detta känns som ett väldigt angeläget projekt som kommer underlätta för många värmlänningar, säger Fredrik Röstlund, försäljningschef på Ninetech.

Uppdraget för Region Värmland Kollektivtrafik, där varumärkena Värmlandstrafik och Karlstadsbuss ingår, innefattar regiontrafik med buss och tåg samt tätortstrafik i Karlstad, Arvika, Kristinehamn och Säffle. Utöver det ingår även skoltrafik, anropsstyrd trafik, färdtjänst och sjukresor samt båtbusstrafik. Ninetech hoppas att e-tjänsteplattformen även ska kunna användas av flera av regionens verksamheter.

– Vi har ett framtids- och skalbarhetstänk i allt vi är med och utvecklar. Det är samma sak här. Om fler delar av regionen vill kunna använda detta så finns det alla möjligheter att skala upp denna lösning, säger Peter Eriksson, lösningsarkitekt på Ninetech.