Om bara några veckor, den 2 december, ska EU-kommissionen publicera sitt förslag till nya regler för den digitala marknaden, Digital Services Act. Efter det ska EU-länderna också få komplettera dem med sina förslag och sedan ska det godkännas av Europaparlamentet.

Och Google är redan på offensiven för att slå tillbaka mot vad de ser som alltför tuffa regler. It-jätten har dragit igång en 60-dagarsstrategi där man bland annat ska peka på vad de nya reglerna skulle kosta, skriver Reuters.

I Googles dokument ska det bland annat stå att målet med lobbykampanjen är att få bort ”orimliga begränsningar för vår affärsmodell, vår förmåga att förbättra våra produkter eller lansera nya funktioner/tjänster” från regelverket.

– Som vi har gjort klart i vår offentliga och privata kommunikation oroar vi oss över att vissa av de förslag som det rapporterats om skulle hindra globala teknikföretag från att tillgodose de växande behoven hos europeiska användare och företag, säger Karan Bhatia, som ansvarar för globala regleringsfrågor på Google till Reuters.

Läs också:
Google vill att EU:s digitala regler ska bli mer flexibla
Styckningar, stämningar och digitalskatt – därför vill USA och EU reglera techjättarna