Under 2020 har den elektroniska handeln mellan företag ökat explosionsartat och de närmaste åren ser ännu ljusare ut.

Enligt en undersökning från analysföretaget iBE TSD kommer b2b-e-handeln att öka från 680 miljarder dollar 2018 till 3 600 miljarder dollar 2024. Det är en betydligt större ökning än för b2c, det vill säga handeln mellan företag och konsumenter.

Den pågående pandemin har gjort att utvecklingen har accelererat, något som är goda nyheter för företag som Faire och Mirakl som erbjuder marknadsplatser för b2b. Med tanke på de ljusa prognoserna lär det inte vara svårt att locka till sig investerare som vill hoppa på tåget.

En av dessa investerare är Merritt Hummer från Bain Capital Ventures som förklarar vad som gör b2b-transaktioner unika i en artikel på Techcrunch. Utöver betalningsmetoder och finansiering, rör det sig bland annat om mängdrabatter, leveransmetoder och försäkringar.

Läs också: Amazon vill veta vad du köper av andra handlare – och betalar för informationen