2020 fortsätter vara ett bra år för försäljning av hemelektronik. Även under oktober fortsatte de flesta produktkategorierna att öka. Det totala försäljningsvärdet under månaden var 19 procent högre än oktober 2019. Det visar det snabbindex som Elektronikbranschen tar fram och som baseras på försäljningen hos dess medlemsbolag Elgiganten, Elon Ljud och Bild, Euronics, Media Markt och Netonnet.
Det är som vanligt tv som ökar mest, där försäljningen av de största tv-skärmarna, över 65 tum, steg med hela 61 procent. Den totala försäljningen av tv-apparater oavsett storlek steg med 39 procent under månaden. It-produkter, spelkonsoler och ljudprodukter hade också en stark månad, medan fotoutrustning visade svagare försäljning.

Under årets första tio månader har värdet av den totala försäljningen ökat med 14 procent jämfört med motsvarande period 2019. Och tittar man på Elektronikbranschens diagram över den ackumulerade försäljningen sedan januari så ökar samtliga kategorier i år, utom mobiltelefoner. Men även där fanns det fog för glädje för kedjorna under oktober.
– Under oktober ökade också försäljningen av mobiltelefoner med fyra procent, konstaterar Elektronikbranschens vd Klas Elm.
Läs också: Butikskrisen uteblev – det nya hemmalivet lyfter kedjorna