IF Metalls a-kassa meddelar att den dagliga ärendehanteringen har ökat kraftigt under pandemin. Nu har Softronic fått i uppdrag att effektivisera arbetet. Inom ramen för det nystartade samarbetet ska konsultbolaget utveckla och driftsätta rpa-bottar för den standardiserade kommunikationen och på så sätt avlasta handläggarna.

Softronic har tidigare tittat på inkommande meddelanden från Arbetsförmedlingen, en process som nu har kartlagts och till stor del automatiserats, med en rpa-bot som jobbar dygnet runt, och som enligt bolaget hanterat mer än hälften av dessa meddelanden under den första månaden.

– Rpa är en framtidsteknologi som vi ser kan hjälpa oss att ge våra medlemmar snabbare hjälp, säger Joakim Selling, it-chef på IF Metalls a-kassa om den extra insats som nu görs under pandemin då man fått en markant högre arbetsbelastning.

– Softronic har i många år arbetat med a-kassorna för att effektivisera och kvalitetssäkra den dagliga driften. Genom att använda automatisering av processer, tar vi ett nytt steg inom det området, säger Softronics vd Per Adolfsson.

Läs också: Efter 34 år på Softronic – nu lämnar han över sitt livsverk