EU-kommissionen har meddelat Amazon att man anser att företaget bryter mot konkurrensreglerna på e-handelsmarknaden.

Kommissionen anklagar Amazon för att använda sig av affärsdata från de säljare som använder deras e-handelsplattform för att konkurrera med dem. Liknande anklagelser har bland annat förts fram också i USA.

De preliminära iakttagelser som EU-kommissionen gjort visar att mycket stora mängder data är tillgängliga för medarbetare på Amazons egen detaljhandelsenhet och att de flödar direkt in i de automatiserade systemen som aggregerar data som används för att kalibrera deras egna erbjudanden och ta strategiska affärsbeslut som missgynnar andra säljare på plattformen, uppger kommissionen i ett pressmeddelande.

Snedvrider konkurrensen

– Vi måste se till att plattformar med dubbla roller och en så stark marknadsposition som Amazon inte snedvrider konkurrensen. Uppgifter om tredjepartssäljares aktivitet bör inte användas till förmån för Amazon när det fungerar som en konkurrent till dessa säljare, säger Margrethe Vestager som är EU- kommissionens vice ordförande och som har ansvaret för konkurrensfrågor.

EU-kommissionens utspel kommer efter att Amazon granskats i ett drygt år och parallellt öppnas en granskning som tittar på om Amazon gynnar sina egna erbjudanden och också de företag som använder sig av deras logistik- och leveranstjänster.

Har vuxit kraftigt

Anklagelserna kommer i ett läge där e-handeln och Amazon vuxit kraftigt på grund av pandemin. Så sent som för några veckor sedan öppnade e-handelsjätten också en svensk sajt.

Och Amazon vänder sig emot EU-kommissionens anklagelser rapporterar Reuters. I ett uttalande säger företaget att ”Amazon utgör mindre än en procent av den globala detaljhandelsmarknaden och att det finns större återförsäljare i alla de länder där vi verkar”.

Ett slutligt beslut från EU-kommissionen kan komma nästa år och då riskerar Amazon böter på maximalt 10 procent av sin omsättning.

Läs också:
Styckningar, stämningar och digitalskatt – därför vill USA och EU reglera techjättarna
Så var det dags – nu har Amazon öppnat i Sverige