Det var för ungefär två år sedan som polska Euvic valde att etablera sig i Sverige. Nu har bolaget tagit hem en affär med en riktigt stor kund i Norden, finska Kesko. Den finska koncernen är verksam genom varumärken som K-Rauta och Onninen, men även K-Auto, K-Bygg och K-Market. Totalt har man över 1 800 butiker i åtta europeiska länder.

Euvic har tidigare jobbat med K-groups division Building and Trade, och tack vare det har man nu även klivit upp på koncernnivå. Det nya avtalet är på fem år och för Euvic blir Kesko därmed en av de största kunderna, inte bara i Norden utan för hela den polska koncernen.

Nyckel för nordisk satsning

Euvic kommer dels nyttja sin leveranskapacitet i Polen, där man har cirka 3 000 ingenjörer, men affären kommer även ledas från det svenska kontoret. Sverige-vd Andreas Södermark säger att man främst ska hjälpa Kesko med mikrotjänster, devops och digitalisering och han tror att avtalet kan bli en nyckel för bolagets fortsatta nordiska satsning.

– Sedan lanseringen i Sverige 2018 har vi märkt ett kraftigt ökande intresse från svenska företag som behöver öka sin digitaliseringstakt med bibehållen kvalitet. Att K-group väljer att ge oss ett utökat förtroende är ett bevis på att vi skapar värde i våra leveranser och jag är övertygad om att vi kommer få se fler nordiska bolag som vänder sig till oss för hjälp med sin digitalisering kommande år, säger han.

Läs också: Nya orosmoln breder ut sig – så kan it-utgifterna sänkas i tuffa tider