Under den pågående pandemin har Facebook låtit artificiell intelligens (AI) ta över en del av moderatorernas uppgifter, ett beslut som har lett till hård kritik mot företaget på sistone.

Algoritmerna som används har nämligen visat sig ha väldigt svårt att skilja på information och desinformation, något som har lett till att sakliga nyhetsartiklar inte kan delas och att en stor mängd annonser har stoppats på felaktiga grunder. Till exempel blockerades en annons med bilder på lökar med motiveringen att den stred mot företagets regler om nakenhet.

Businessinsider har varit i kontakt med småföretagare som säger att de förlorat tiotusentals dollar i intäkter på grund av Facebooks AI. I en del fall har de även fått sina konton blockerade i veckor eller månader, något som har lett till att vissa användare har valt att annonsera på Youtube eller Snapchat i stället.

Under årets första nio månader raderades 112 miljoner inlägg på Facebook, vilket är en ökning med 35 procent jämfört med förra året. Troligtvis ligger användningen av algoritmer bakom en stor del av ökningen.

Läs även: Ny metod ska lära en AI när den inte ska lita på sig själv