Totalt minskade smartphone-marknaden i världen med 5,7 procent under tredje kvartalet och landade därmed på 366 miljoner sålda enheter. Detta enligt analysföretaget Gartners senaste rapport.

Om man tittar på totalt antal sålda mobiltelefoner, alltså även enklare varianter, gick försäljningen ner 8,7 procent till 401 miljoner. Jämförelsen gäller motsvarande period förra året.

Även om nedgången på marknaden fortfarande är ganska rejäl, som en följd av Covid-19, så är de här siffrorna ändå tecken på återhämtning. Under årets två första kvartal gick försäljningen ned med 20 procent.

Samsung behåller förstaplatsen med en marknadsandel på 22 procent. Huawei är tvåa med 14 procent.

För första gången någonsin gick Xiaomi förbi Apple och la beslag på tredjeplatsen. Xiaomi har en marknadsandel på 12 procent mot Apples 11 procent.

Också på femte plats återfinns en kinesisk leverantör, nämligen Oppo, som har åtta procent av världsmarknaden.

Läs mer: Stärker dominansen på svenska mobilmarknaden – men utmanaren växer mest