Det är rejält upprört bland FS Datas kunder. Detta efter att de kunder som använder webbhotellets tjänster inte har kunnat använda sin mejl sedan i måndags. En förtvivlad e-handlare vi pratat med berättar stressat om ständigt misslyckade försök att få kontakt med sina kunder, då det varken går att skicka eller ta emot några mejl.

Fredrik Björklund, medgrundare av ägaren Miss Group och vd på FS Data, står dock fast vid gårdagens besked om att situationen är på väg att lösas.

– Det är uppe idag och snurrar, säger han.

De flesta som vi har varit i kontakt med säger att ingen kund har kommit igång överhuvudtaget?

– Det stämmer inte. De flesta kontona är aktiva. Det är ungefär 3 000 konton av 50 000 som inte är aktiva just nu. De håller på att rullas tillbaka fortfarande.

När ska de vara uppe?

– De borde vara klara när som helst. Sedan har vi också 0,3 procent som kommer att behöva hanteras manuellt

Måste ändra lösenord

En av förklaringarna som kunderna får till att det inte funkar är att de behöver ändra sina lösenord. Varför det?

– Vi behövde flytta från Exchange 2013 till Exchange 2019. Lösenorden är krypterade i den gamla miljön.

Bland det missnöje som råder spekulerar man om att ni utsatts för ransomware eller en ddos-attack?

– Folk spekulerar alltid mycket. Vi försöker vara helt öppna med vad som har hänt. Så fort allt är löst så kommer vi skicka ut en förklaring till kunderna om vad det är som har hänt.

Så ni har inte utsatts för ransomware?

– Nej, det har vi inte

En annan irriterad synpunkt är att ni går in och raderar kommentarer på Facebook som är för kritiska, varför det?

– Jag har personligen svarat på Facebook-kommentarer oavbrutet i tre dygn, och jag har inte raderat några kommentarer.

Total frustration

Frustrationen hos de drabbade kunderna är som sagt total. ”Frågan är om FS Data har kompetensen att hantera systemet. Vi pratar om fem dygn”, uppger en och många tvivlar starkt på att det kommer hända något, i och med att de har fått samma budskap under fem dagar nu, att systemet snart ska vara igång.

Varför ska de lita på er den här gången?

– Det är bara att kolla på vår driftstatussida, där ser de allting. Det har varit problem på problem som har uppstått.

Det är många kunder som är allvarligt drabbade, där det kommer slå hårt mot deras affär när de varken kan ta emot eller skriva några kundmejl...

– Det kommer drabba vår affär också. Vi kommer tappa jättemycket kunder på det här. Att mejlsystem ligger nere är det värsta som kan hända.

Läs också: Cyberattack mot Manchester United