Ilska och frustration har präglat den senaste veckan för FS Datas kunder. Frågorna om vad som händer hopar sig, särskilt eftersom de bemötts med svaret att allt snart ska vara igång igen. Om de väl får svar. En del kunder vittnar om att de suttit i flera timmar i telefon och väntat på support, och på Facebook avlöser de arga kommentarerna varandra.

Många säger att de varit kunder hos FS Data länge, och aldrig varit med om något liknande. Frågan som alla vill ha svar på är “Vad händer med min mejl?”. I fredags var beskedet att det är uppe och snurrar och att det är på väg att rullas tillbaka. Att döma av kundernas reaktioner under helgen är det svårt att hålla med om att allt är uppe. Det är nämligen fortfarande ett stort antal kunder som är rasande.

När FS Datas vd Fredrik Björklund ska ange status idag måndag säger han:

– Det går framåt. Vi har fått igång alla servrar.

En del kunder vittnar om att man nu faktiskt kan både skicka och svara på mejl. Däremot har man bara tillgång till historik från de senaste dagarna. Allt annat är borta. Även vad gäller den delen lovar Fredrik Björklund att det ska lösa sig.

Vill inte ange någon tidpunkt

– Det vi gör är att sätta upp mer hårdvara. Första delen var att vi skulle få igång själva mejlen så att man kan börja mejla igen. Nästa steg blir att få tillbaka det gamla, säger han.

Den här gången vill han dock inte ange någon tidpunkt för när alla ska ha fått tillbaka sin historik.

– Jag har ingen ETA nu, men vi räknar med att det kommer att ske under den här veckan. Totalt är det 90 terabyte data som ska tillbaka.

Men du kan inte specificera när?

– Det är inget vi lovar. Det blev mycket klagomål när vi lovade en ETA förra gången.

Så alla kommer att få tillbaka sina mejl?

– Ja, alla kommer få tillbaka sina mejl.

Och det är du säker på? Det är många som har sina kontakter och annan viktig information där, och är oroliga.

– Ja, det är säkert. All historik, alla kontakter med mera kommer att komma tillbaka. Huvudsaken för oss var att först få igång allting så man kan skicka och svara på mejl.

Vad beror det på att inte all historik följde med när ni ändrade?

– All data blev korrupt i det gamla systemet. Nu har vi en ny separat miljö som vi fick upp förra veckan, och nu börjar vi lösa delar från backuppen.

Fram tills dess rekommenderar Fredrik Björklund kunderna att använda webbmejlen.

– Många kunder har sin data i Outlook. Vi rekommenderar att man i det här läget använder webbmejlen eller till exempel Thunderbird.

Det är många som försöker det, men som säger att de inte kan använda webbmejlen heller.

– Det ska funka. Det är för dem som inte har ändrat sitt lösenord i kontrollpanelen som det inte funkar.

Bland de väldigt många väldigt arga kunder vi har varit i kontakt med finns det även de som blivit extra arga eftersom de anser att bolaget nu strör salt i såren genom att höja priset på sin premiumtjänst, utan att ha informerat om det innan. “Det är ju inte särskilt snyggt att i detta läge passa på att höja priset på en tjänst som man är tvingad att välja för att överhuvudtaget få tillbaka sin information”, konstaterar kunden uppgivet.

Dementerar det helt

Att det skulle vara så, att kunderna ska tvingas betala för att få tillbaka sin information, dementeras dock helt av Fredrik Björklund.

– Nej, absolut inte. säger han.

Det är många kunder som är förbannade och förtvivlade. Hur mycket har det här haveriet skadat er som bolag?

– Jag vet. Jag har svarat på 2 100 mejl under helgen. Jag är jätteledsen, det är jätteallvarligt det som har hänt. Det är det värsta som kan hända, att kunderna inte kommer åt sina mejl. Att hemsidan kan gå ner händer e-handlare ibland och det är illa, men inte lika illa som att mejlen går ner.

Det är många som undrar om hur många ni är som jobbar med det här, är det bara du som svarar?

–I helgen var vi åtta stycken i supporten och fyra på teknikavdelningen. Under förra veckan hade vi 20 personer inne, säger han och svarar att det är folk från Miss Group som har varit inne.

– Det är folk från gruppen. Vi har 21 olika brands som vi jobbar med.

Läs också: FS Datas kunder vittnar om fortsatt stora problem. ”Det stämmer inte”, säger vd:n