Det norska it- och kommunikationsbolaget Nova Consulting Group ska etablera sig i Sverige, backat av riskkapitalbolaget Explore Equity. Som vd för den svenska verksamheten har Nova rekryterat Michael Jäderlind, som tidigare grundat såväl digitalbyrån Nansen som den datadrivna byrån Odyssey. Han kommer dock närmast från varumärkesbyrån Grow.

– Vi har länge sett en stor och spännande potential i den svenska marknaden. Vi tror att behoven av experter snarare än generalister kommer att öka i takt med att digitaliseringstakten ökar och att de digitala tjänsterna blir allt mer verksamhetskritiska. Detta passar Nova, som i huvudsak erbjuder team med expertkompetenser från koncernens olika specialistbolag, ofta i nära samarbete med kundernas inhouse-organisationer, säger Novas koncernchef och grundare Geir Allan Hove om vad som lockar honom och bolaget till det östra grannlandet.

Omsatte 320 miljoner

Nova, som jobbar med strategisk rådgivning, användarupplevelser, design och digital tjänsteutveckling, omsatte under räkenskapsåret 2019 drygt 320 miljoner kronor med ett rörelseresultat på knappt 50 miljoner kronor.

På den svenska marknaden finns Nova sedan något år representerat genom det Episerver-inriktade dotterbolaget Epinova. Men nu tar man alltså nästa steg.

– Vi ser goda möjligheter att både genomföra förvärv och att starta upp nya verksamheter liknande de vi har i Norge. Samtidigt är varje marknad unik, den svenska marknaden genomgår just nu en stor förändring, så vi kommer i första hand att arbeta med att bygga ett attraktivt erbjudande som passar svenska kunder, nu och framöver, säger Michael Jäderlind.

Läs också: Knowit vässar sin digitalbyrå – köper Creuna för 178 miljoner