Efter att e-handelsjätten Amazon till slut öppnat sin svenska sajt har det också vuxit fram en hel del nya tjänster på marknaden. Nu etablerar sig den Amsterdambaserade byrån Maze-One på den svenska marknaden.
Peter Agoston är den som ska leda etableringen. Han plockas in från Amazon i USA, där han haft en roll som e-handels- och affärschef. Maze-Ones svenska satsning sker i samarbete med Tre Kronor Media.
– Att hjälpa företag och varumärken som ser de stora möjligheterna med Amazon är kul men framför allt viktigt. Vikten av att på ett tidigt stadium ta kontrollen över sitt varumärke på Amazon är större än vad många tror för att undvika intäktsförluster, icke-auktoriserade säljare och dålig kundservice till slutkonsumenten, säger Peter Agoston, som anser att det är ett bra läge nu på den svenska marknaden för den som vill etablera sig på Amazon.
Guldläge för svenska bolag
– Generellt sett finns det en anledning till att mindre private label-varumärken oftast lyckas bättre än stora etablerade varumärken och det är precis de kunskaperna som ligger inom min och Maze-Ones expertis. Just nu har svenska bolag ett guldläge att lyckas etablera sig i Norden i konkurrensen mot duktiga internationella säljare.
Han tar den första svenska kunden som ett exempel på ett bolag som nu kliver in på Amazon som ett sätt att nå sju europeiska marknader samtidigt. Det handlar om fårskinnsföretaget Shepard of Sweden.
– Samarbetet med Maze-One känns väldigt bra då de har en gedigen erfarenhet av Amazon och är spännande för hela vår organisation. Förutom att stärka vår marknadsexponering och försäljning är vi måna om att ta kontrollen av vårt varumärke och ge konsumenterna rätt information och kunskap om de produkter vi erbjuder, något vi nu har lagt i trygga händer, säger Shepard of Swedens vd Stefan Mårdh om samarbetet.
Viktig del av Amazonsatsning
Håkan Jerner, vd på Tre Kronor Media Group, säger att Maze-Ones svenska etablering är en viktig del av deras Amazonsatsning.
– Vi ser en enorm efterfrågan av de tjänster Maze-One erbjuder kring Amazon som plattform. Jag är otroligt glad att Peter vill ta sig an rollen som Sverigechef och driva utvecklingen framåt. Peter har en imponerande bakgrund och erfarenhet som kommer stärka vårt erbjudande ytterligare och vår roll som Amazonbyrå, säger han.
Läs också: Svensk e-handel har fått coronamuskler – men hjälper det mot Amazon?