De nya kontoren som nu öppnas ligger i Falun och Solna. Medan Dalarna är ny mark så blir Solna bolagets andra kontor i Stockholmsområdet. Tanken är de båda verksamheterna ska stötta varandra och rikta sig till kunder i olika delar av staden.

– Stockholmsmarknaden är så stor att det finns plats för ytterligare en verksamhet. Dalarna är däremot en helt ny marknad för oss. Den har stor potential eftersom det är så nära mellan städerna och det finns många företag att rikta sig till. Dessutom kommer Gibon i Falun kunna dra nytta av den kompetens som redan finns på nära håll i Sundsvall och Gävle, säger Gibons vd Mia Åslander om de nya kontoren.

Gibon i Falun blir det tredje verksamheten som ägaren Niclas Wahlgren drar igång. Tidigare har han etablerat verksamheter i Sundsvall och Gävle.

– Det är närheten till de andra två kontoren som gör att vi har valt just Falun. Det ger oss skalfördelar och teknikresurser i och med att de bara ligger en timme bort. Att gå in i nya marknader är enklare när man har ett väl etablerat och beprövat koncept, säger han.

Gibon Solna, som ska ledas av Martin Öhlén, ska huvudsakligen arbeta med kunder i norrort.

– Konkurrensen är stor i Stockholmsområdet, men min drivkraft är att vi ska sticka ut i bruset. Vår styrka är att vi går in med långsiktiga planer och ett brett erbjudande till alla kunder, säger han om planerna för Solna.

Precis som övriga Gibonkontor riktar sig de nya verksamheterna till små och medelstora företag med fokus på it och print, men inte minst mötesteknik, som efterfrågas allt mer nu under pandemin. Gibon, som startades för tre år sedan, har nu 170 medarbetare på sina 19 kontor och en omsättning på drygt 400 miljoner kronor.

– Vi växer i snabbare takt än planerat, vilket känns otroligt kul med tanke på vilket utmanande år det har varit i övrigt. Allt fler it-entreprenörer upptäcker fördelarna av att ha ett starkt koncept i ryggen samtidigt som de kan ha friheten att driva sin egen verksamhet. Att tillhöra Gibon innebär att de kan börja med ett etablerat varumärke, ett färdigt tjänsteerbjudande, gemensam e-handel och en central driftleverans, säger Mia Åslander.