De stora techbolagen verkar inte helt överens om vad som är bästa personalstrategi när Covid-19-pandemin dragit förbi och det är dags att antingen gå tillbaka till kontoret eller fortsätta jobba hemma.

Cisco vd Chuck Robbins sa under en konferens under gårdagen att de anställda helst av allt vill tillbaka till kontoret.

Men molnleverantören Salesforce anammar en annan hållning – och öppnar upp för mer hemarbete framöver. Det är en linje som även Microsoft, Facebook och Dropbox följer. 

Inte bara snacks och pingis

I en bloggpost skriver personalchefen Brent Hyder att ”9-till-5-arbetsdagen är död” och att ”medarbetarupplevelsen handlar om mer än pingisbord och snacks”.

Salesforce ska i stället låta anställda välja mellan tre alternativ som bestämmer hur ofta de kommer in på kontoret i framtiden, om de alls kommer att göra det:

Alternativen är att arbeta helt på distans, kontorsbaserat eller flex, vilket innebär att man kommer in en till tre dagar i veckan för möten, gruppsamarbeten eller presentationer.

Salesforce ska också ge sina anställda mer frihet över sina dagliga scheman.

”Då vi går in i ett nytt år, så måste vi fortsätta med det agila, det kreativa och med en nybyggaranda – och det innefattar hur vi bygger vår kultur".

Går inte att förvänta sig

Hyder skriver att det i vår alltid uppkopplade värld inte går att förvänta sig att anställda ska arbeta åttatimmarspass och sköta jobbet framgångsrikt.

”Oavsett om du har ett globalt team som jobbar över olika tidszoner, en projektbaserad roll som är stressigare eller lugnare beroende på säsong, eller om du helt enkelt måste balansera privatliv och yrkesliv under dagen, så behöver anställda flexibilitet för att vara framgångsrika”, skriver han.

Läs också: I skuggan av Slack – nu vill Salesforce in i offentlig sektor