Användandet av dolda spårningspixlar i mejl har blivit allt vanligare visar en ny undersökning som mejltjänsten Hey genomfört på beställning av BBC.
Enligt undersökningen ska två tredjedelar av mejlen som skickats till Hey-användares mejlkonton innehållit dolda spårningspixlar, även om alla spam-mejl räknas bort. I snitt ska en Hey-användare motta 24 mejl om dagen som försöker spåra dem.
Kartlägger kunder
Pixlarna är vanligen gif eller png-filer som inte är större än 1x1 pixlar och kan användas för att logga när och om ett mejl öppnats, hur många gånger det öppnas, vilka enheter som öppnat det och var mottagarens uppskattade geografiska plats är baserat på deras ip-adress. Informationen används därefter vanligen för att analysera effektiviteten av en mejlkampanj eller för att fram mer detaljerade kundprofiler.
Enligt spårningspixlarnas skapare använder sig många stora företag av dessa spårningspixlar, exkluderat de stora tech-företagen, och de är ett vanligt verktyg för marknadsföring. Spårningspixlarnas existens brukar omnämnas i avsändarens integritetspolicy.
Groteskt integritetsintrång
Enligt Hey:s medgrundare David Heinemeier utgör de dolda pixlarna ett groteskt integritetsintrång.
Enligt GDPR måste en organisation informera mottagaren om spårningspixar och i de flesta fall få ett otvetydigt godkännande att använda dem.
"Lagen är tydlig, vad vi behöver är att den tillämpas. Bara för att metoden är utbredd är den inte acceptabel", säger Pat Walshe vid Privacy Matters till BBC.
Läs också: Microsoft spårade malwarenätverk som skickade miljontals e-postmeddelanden