Det här är långt ifrån den första nordiska storsatsningen Norvestor står för. Tidigare har man legat bakom Netnordics nordiska förvärvsturné, samt skapat det bolag som numera heter Foxway. Nu gör man en rejäl satsning inom e-handel med sina digitalbyråer.

Utgångspunkten är Norvestors bolagsgrupp The North Alliance, som nu skapar det nya bolaget NoA Ignite.

I NoA Ignite ska ett antal sammanslagna e-handels- och digitalbyråer i Sverige, Norge, Danmark och Polen ingå, och framför allt slås det nyförvärvade Oakwood ihop med Making Waves. Tillsammans kommer det nya bolaget ha över 350 anställda och en omsättning på cirka en halv miljard kronor.

Helhetsgrepp som krävs

– På NoA Ignite ska vi hjälpa våra kunder att växa sin försäljning i digitala kanaler. Tillsammans med resten av NoA blir vi unika genom att vi samlar expertis inom varumärke, design, digitala touchpoints, innehåll och distribution. Det är först när man behärskar alla de här delarna som man kan erbjuda det helhetsgrepp som krävs för att lyckas med sin digitala affär, säger Jonathan Pettersson, vd på NoA Ignite i Sverige.

Mikael Jørgensen, koncernchef på NoA, säger att den nordiska marknaden länge har saknat en aktör som utmärker sig med kompetens inom både design, reklam och e-handel.

– För stora företag som vill framtidssäkra sin digitala affär räcker det inte längre med att bygga it-infrastruktur, design och kommunikation separat, det måste vara integrerat från första början, säger han och fortsätter.

Kräver ett nära samarbete

– Som första aktör i Norden kan vi nu erbjuda en bredd som gör just det. NoA:s grunderbjudande är att öka företags kundförståelse och orientering längs med hela kundresan vilket kräver ett nära samarbete mellan våra många kompetenser.

Planen är att arbeta med stora och medelstora bolag, vars digitala affär är verksamhetskritisk. Exempel på kunder man jobbar med idag är Coop, Gina Tricot, Eytys, Sas, Electrolux och 24Storage.

Sebastian Broms, tidigare grundare och vd av Oakwood, blir kommersiell chef på NoA Ignite. Han säger att det inte är de små och medelstora bolagen som kommer ha tuffast att digitalisera sin affär, utan att det främst gäller de riktigt stora.

– Det största misstaget de stora bolagen gör är att behandla sin e-handel som en it-fråga istället för att förstå att design, kommunikation och varumärke är de affärskritiska faktorerna för att skapa ett erbjudande som sticker ut och ligger i linje med kundernas förväntningar. Med resten av hela NoA-familjen ser vi fram emot att kunna erbjuda en i e-handelsvärlden helt unik helhetslösning som stärker alla delar av affären, säger han.

Läs också: Så har pandemin fått oss att ta digitala språng – ”tio år på tio dagar”