Zaius är en plattform för kunddata Genom att samla in och med hjälp av AI och maskininlärning segmentera den data som finns om kunderna kommer det enligt Episerver/Optimizely gå att skapa ännu bättre digitala upplevelser.

– Digitala ledare idag fokuserar på att uppnå resultat, men vet inte alltid hur det ska gå till att leverera rätt innehåll, i rätt format, vid rätt tidpunkt. Med Zaius som en del av Optimizelys Digital Experience-plattform adderar vi kundens perspektiv till digitala beslut som maximerar våra kunders investeringar, säger Alex Atzberger, som är vd för Optimizely om förvärvet.

d
Alex Atzberger, vd Optimizely

Här kan man tänka sig att det uppstår lite namnförvirring. Det förklaras av att Episerver senare i år ska byta namn till Optimizely, ett beslut som meddelades redan i början av året. Namnbytet sker dock först efter sommaren. Det nya namnet härstammar från Optimizely, ett bolag som Episerver köpte förra året.

Eftersom man ser en starkt växande marknad inom digitala kundupplevelser, där möjligheten att verka inom flera kanaler samtidigt efterfrågas allt mer, så anser Episerver att det nya namnet ska beskriva det bolaget erbjuder på ett bättre sätt.

– Episervers rötter går tillbaka till 1994. Det som började som internetbaserad elektronisk post har utvecklats till plattform för hantering av innehåll, e-handel och digital marknadsföring. I alla år har vi fokuserat på att ge våra kunder möjlighet att konkurrera digitalt. Med tiden har vi växt till att bli ett världsledande bolag inom digital kommunikation och kundupplevelser. Vi fortsätter hela tiden att utvecklas och det är nyckeln i vår framgång, säger Alex Atzberger.