Cadeia har nischat in sig på beslutsstöd och analytics, och inte minst budget- och planeringslösningar, med fokus på CPM-plattformen Jedox. Bolaget har 17 medarbetare och omsättningen för räkenskapsåret 2019/2020 landade på 21,4 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 3,5 miljoner. Bland kunderna finns bolag som Kronans Apotek, Pernod Ricard, Kia och Compugroup Medical.

– Med den ökande betydelsen av dataanalys inom i stort sett alla verksamheter är business intelligence och analytics en kritisk kompetens. Därför är vi väldigt glada att kunna välkomna Cadeia till CAG för att stärka vårt nuvarande erbjudande till kunder inom alla sektorer, säger CAG Groups vd Åsa Landén Ericsson.

CAG Group betalar 22 miljoner kronor och efter förvärvet kommer Cadeia att bli en del av CAG Arete.

– Cadeia har långa kundrelationer och seniora medarbetare med tung affärs- och teknikkunskap. CAG Arete är specialiserat på Microsofts erbjudanden och vi har redan idag en affär inom business intelligence och analytics där Cadeia passar mycket väl in. Vi ser fram emot att tillsammans med deras kompetenta medarbetare bredda och stärka vårt erbjudande och flytta fram våra positioner inom detta viktiga framtidsområde, säger Mats Ågren, vd på CAG Arete.

– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla Cadeias verksamhet inom ramen för CAG Arete. Tillsammans får vi ökad kraft att sälja, leverera, rekrytera och kompetensutveckla oss till gagn för våra kunder. Business intelligence, analytics, machine learning, AI, master data management, planning. Vårt område är brett och utvecklingen går i en rasande fart. Tillsammans med CAG ska vi ta ännu en starkare position på vår spännande marknad, säger Cadeias vd Ludvig Ahlström.