Googles Area 120 har nu släppt sitt nya projekt Stack, en app som låter användare digitalisera dokument och spara dem automatiskt till Google Drive. Något som först uppmärksammades av Techcrunch.

Appen kan exempelvis skanna räkningar, kvitton och id-kort. Samtliga dokument görs om till pdf-filer som blir fullt sökbara. Googles AI-teknik uppmärksammar också viktig information så som förfallodatum. Stack kommer även föreslå namn på de inskannade dokumenten samt i vilken samling (stack) som de hör hemma. Varje sida i ett dokument får också ett eget OCR för att göra det mer sökbart.

För att hålla dokumenten säkra kräver Stack att användaren öppnar appen med antingen fingeravtrycksläsning eller ansiktsskanning.

Stack finns just nu tillgänglig för Android. Baserat på mottagandet kan den även dyka upp till IOS. Det är just nu oklart hur väl Slack automatiskt kan identifiera viktig information i svenska dokument.

Läs också: Google startar Android-grupp för id-kort, plånböcker och bilnycklar