Det har varit glest med nyetableringar för den tyska kedjan i Sverige. När Media Markt etablerade sig i Täby Centrum 2018 var det första nya butiken på fem år. Och nu är det alltså dags igen.

Den här gången är det Drottninggatan i centrala Stockholm som gäller. Något exakt datum anges inte, men någon gång under försommaren planerar kedjan att slå upp dörrarna till sin nya butik.

I veckan har Media Markt skrivit avtal med Clas Ohlson, som i sin tur hyr av Vasakronan. Den nya butiken, som kommer vara 3 300 kvadratmeter stor, fördelat på två plan, ska ligga på Drottninggatan 53, bredvid Clas Ohlsons så kallade flagshipbutik.

– Vi har haft en mycket positiv trend under det senaste året. Vi har nu många spännande och offensiva saker på gång. Med online som tillväxtmotor är det viktigt med den kvaliteten i butiksnärvaron som ger en ytterligare kundupplevelse, det vill säga omnikanal. Varuhuset på Drottninggatan blir av flagship-karaktär med vårt senaste butikskoncept i Europa. Om vi fortsätter vår positiva utveckling, så har vi goda möjligheter att kunna öppna fler nya varuhus så småningom, säger Media Markts Sverige-vd Magnus Håkansson.

Och Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström välkomnar sin nya granne och hyresgäst, och han hoppas att kedjorna ska kunna ha nytta av varandra.

– Det känns bra för oss att ha landat hyresavtalet med just Media Markt. Vi tror att vi som goda grannar kommer att kunna attrahera kundflöden åt varandra och fortsätta vara en viktig del av Drottninggatan som shoppingdestination, säger han.