Det svenska affärssystembolaget Itello ska sikta på att inta flera marknader i Europa och gör därför en rejäl omsvidning. Det nya namnet är Lumera och en ny logga och en helt ny webbplats ingår också i satsningen som gäller samtliga marknader bolaget verkar på. Det innebär också att det norska dotterbolaget Eikos också kommer byta namn, till Lumera AS.

– Lanseringen av Lumera är en del i ett strategiskt initiativ där vi skalar upp verksamheten och utökar vår närvaro för att möta en dynamisk, globaliserad och alltmer komplex marknad. Varumärket Lumera stödjer vår vision om att vara den ledande SaaS-plattformen för liv- och pensionsbranschen i Europa och ger våra sälj- och marknadsteam ny energi när vi siktar mot nästa nivå, säger koncernchef Mats Lillienberg om det nya namnet.

Och marknadschef Christine Blinke fyller i med vad det nya namnet ska symbolisera.

– Varumärket Lumera berättar att vi agerar som ett ledljus för kunder som genomgår komplex digital transformation. Ordet bildas av lumen, vilket är ljus på latin, och era – en bestämd tidsålder. Vårt nya varumärke är enkelt att komma ihåg, det låter trevligt och är lätt att uttala på alla språk. Därför blir det en viktig komponent för att möjliggöra vår internationella tillväxt, säger hon.