Blue Yonder, som tidigare hette JDA, har tack vare ett antal stora svenska kunder sin europeiska bas i Sverige. Med hjälp av maskininlärning hanterar man olika företags logistik och leveranskedjor.

Redan under förra året köpte Panasonic 20 procent av Blue Yonder, och nu köper man även resterande del av bolaget för 7,1 miljarder dollar, vilket motsvarar knappt 60 miljarder kronor. Totalt värderas Blue Yonder enligt den aktiekurs Panasonic betalar till 8,5 miljarder dollar, vilket är drygt 71 miljarder kronor.

– Det här är ett resultat av tre års samarbete, först med Panasonic som Blue Yonder-kund och därefter som joint venture-partner. Vi har utvecklat ett ömsesidigt förtroende och delar samma vision för en automatisk leveranskedja kan ge bättre liv och en bättre värld. Som en viktig plattform för viktiga tider är vi fokuserade på att uppfylla våra kunders potential, säger Blue Yonders koncernchef Girish Rishi om affären.

För Panasonic, som främst varit känt för konsumentelektronik, beskrivs affären som en viktig del i den nya strategi där man fokuserar mer på att bygga delar och sälja tjänster till andra företag, där inte minst batterier till Teslabilar är ett tydligt exempel. Bolaget konstaterar också att behovet av mer intelligenta och effektiva försörjningskedjor har ökat under pandemin.

– Tillsammans kan vi se till att det inte blir något svinn i försörjningskedjan och att vi därmed förbättrar vårt arbete med hållbarhet. Det finns fortfarande många saker som kan gå fel inom logistiken, så genom en drastisk minskning av det slöseriet med arbetskraft och resurser kommer vi bidra till att det blir bättre för kunderna och minska deras användande av begränsade globala resurser. Jag är övertygad om att vi genom att kombinera kraften från Blue Yonder och Panasonic kan skapa innovation i de globala försörjningskedjorna, säger Panasonics koncernchef Yuki Kusumi.