Att Foxway har stora planer för sin satsning på begagnad it har vi skrivit om förut. Strax innan årsskiftet och i samband med namnbytet presenterade man det första bolagsköpet utanför Norden, spanska Redeem, med ungefär 20 anställda som jobbar med återanvändning av it-produkter.

Den här gången handlar det om en tysk kollega, Flip4new, ett bolag med 40 anställda strax utanför Frankfurt. Foxways koncernchef Martin Backman säger att det är ett viktigt steg i bolagets strategi att bli Europas ledande aktör inom ESG, det vill säga environmental, social and corporate governance.

– Vi går in på Europas största marknad och stärker vår plattform inom independent retail avsevärt. Genom Flip4news samarbete med Media Markt får vi access till cirka 1 000 butiker i Europa. Vi inleder dessutom ett samarbete med en mindre operatör i Tyskland, säger han och konstaterar att den europeiska satsningen ska fortsätta.

– Foxway har vuxit med 30 procent per år under de senaste åren. Vårt mål är att påvisa att lönsamhet och hållbarhet kan gå hand i hand, genom att erbjuda en unik affärsmodell och genom att förändra användandet av elektronikprodukter. Vi är redan marknadsledande i Norden inom recommerce, och vårt mål är att växa på nya marknader i Europa.

Det är också en lite annorlunda prägel och inriktning på det tyska bolaget än den profil som Foxway byggt upp i Norden.

– Med Flip4new stärker vi vårt erbjudande till konsumenter och skapar en plattform för att växa i Tyskland. Medan Foxway främst arbetar med företagskunder, samlar Flip4new in produkter direkt från konsumenter och säljer tillbaka dem till konsumenter, säger Martin Backman.

Förvärvet sker delvis från Media Markts ägare Mediamarktsaturn Retail Group, som har ägt en del av Flip4new. Bolagets grundare Lennart Kleuser och Michael Sauer ser fram emot att jobba med Foxway.

– Foxway är ett av de snabbast växande it-livscykelföretagen i Europa. Vi kommer att ha oerhört mycket nytta av deras breda produkt- och tjänsteerbjudande, och därmed även skynda på vår gemensamma tillväxtambition i Tyskland och därefter, säger Michael Sauer, vd på Flip4new.