Köpet innebär att Smart Eye stärker sin position inom bilindustrin som i allt högre grad tittar på känsloregistreringsteknik som ett sätt att förbättra körupplevelsen.

– Affectivas ledande arbete med att etablera känslo-AI har blivit en kraftfull plattform för att ta tekniken till marknaden och skala upp den. I slutändan handlar det om att rädda liv och överbygga hindret mellan människa och maskin. I framtiden, när vi ser tillbaka på den här tiden, så är jag övertygad om att det här är ett avgörande ögonblick för trafiksäkerhet, säger Smart Eyes vd Martin Krantz i ett uttalande.

Men även om det är i bilindustrin som pengarna finns just nu är det lätt att tänka sig att tekniken snabbt kan spridas till angränsande branscher. Affectiva har redan en blomstrande mediaanalysverksamhet och används av 70 procent av världens största annonsörer. Smart Eye används på samma sätt i forskning om mänskliga faktorer för att bättre förstå mänskligt beteende. Därmed, skriver Zdnet, kan man tänka sig att tekniken spelar en avgörande roll i uppkomsten av sociala robotar inom en snar framtid.

Läs också: Nu kan AI producera falsk information som kan lura mänskliga läsare