Frankrikes konkurrensmyndighet har nu delat ut 220 miljoner euro, motsvarande cirka 2,2 miljarder kronor, i böter till Google. Detta efter att myndigheten kommit fram till företaget missbrukat sin dominanta position inom marknaden för annonsservrar genom att prioritera sina egna annonser före konkurrenternas, rapporterar Engadget.

Google har gått med på att betala böterna och i ett blogginlägg skriver företaget att de i fortsättningen kommer erbjuda utgivare en ökad flexibilitet genom att förbättra interoperabiliteten mellan företagets annonshanterare och tredjepartsannonsservrar. Google säger också att de inte kommer begränsa utgivare från att förhandla särskilda villkor eller pris med andra sell-side-plattformar.

Under 2019 delade franska myndigheter även ut 150 miljoner euro i böter till Google på grund av otydliga annonsregler efter att företaget stängt ett franskt företags Google Ads-konto utan förvarning. Företaget har tidigare också gått med på att betala en okänd summa pengar till utgivare i Frankrike efter att Google använt delar av delars innehåll i sin nyhetssektion.

Läs också: Facebook utreds för konkurrensbrott i EU och Storbritannien