Finskägda St1 har tagit digitaliseringshjälp av HiQ tidigare, med appar som använts av såväl St1 som Shell i Sverige. Det har exempelvis handlat om mobil tankning eller tvätt av bilen, en digital lösning för kaffe-abonnemang och St1 Mastercard-konto. Nu kopplas även HiQ:s produkt Frends på, för att hantera api:er och mobila back-end integrationer.

Enligt HiQ letade St1 nytt efter att deras gamla lösning har blivit för komplex och dyr att underhålla. Med hjälp av Frends ska bensinmacksbolaget få en fullständig api-livscykelhantering för design, publicering, övervakning och hantering. Plus en api-gateway, som ett extra lager av säkerhet till mikrotjänster och back-end-funktioner.

– Med Frends kan vi ta hand om alla våra behov för API-hantering. Vi valde Frends som vår långsiktiga lösning för API-hantering och hittills har det visat sig vara flexibelt, pålitligt och kostnadseffektivt, säger Linda Pihl, chef för Digital på St1 Nordic.

– Det är en ära för HiQ och Frends att arbeta med St1 och att samarbetet fördjupas. Vår vision är att förenkla och förbättra, och att få chansen att göra det för en redan befintlig kund på HiQ är precis vad vi vill göra och att jobba med en kund inom flera olika områden, säger Jukka Rautio, ansvarig för Frends på HiQ.