Nyligen skrev vi om att Media Markt ska bomma igen sin butik i Gallerian, i Stockholm, för att istället öppna på Drottninggatan. Men Gallerian ser inte ut att behöva vara utan någon av de stora hemelektronikkedjorna särskilt länge.

Idag meddelar nämligen konkurrenten Elgiganten att man ska öppna ett så kallat flaggskeppsvaruhus i just Gallerian. Det blir dock inte på exakt samma plats som Media Markt, utan Elgigantens butik kommer att ligga i hörnet där Hamngatan och Regeringsgatan möts. Planen är att den ska slå upp portarna efter årsskiftet.

– Det här är en otroligt viktig etablering. Vi kommer att finnas i ett unikt läge i hjärtat av Stockholm och ha ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson om den nya satsningen.

– Kundernas beteende och behov utvecklas och det är viktigt att vi anpassar oss efter det. Vår framgång baseras till stor del på att vi finns lättillgängliga för våra kunder och kan erbjuda snabb service och en bra upplevelse.

Det koncept han pratar om riktar sig både till konsumenter och företag, och ska ta fasta på den ökande e-handeln genom att försöka kombinera det digitala och det analoga. Enligt Elgiganten har man utvecklat alla butikens avdelningar med nya sätt att presentera gaming, smarta hem-produkter, hushåll och underhållning. Man satsar också stort på telekomavdelningen, som ska få ett helt eget våningsplan. Det uttalade målet är att kunderna ska kunna koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma.

– Hela handeln utvecklas i en snabbare takt än någonsin och det gäller också Elgigantens erbjudande. En sömlös och personaliserad kundupplevelse blir allt viktigare för konsumenterna. Vi ser också att tjänster väger kraftigt både i efterfrågan och utbud. Vikten av att kunna leverera ett flexibelt erbjudande växer sig allt starkare, konstaterar Niclas Eriksson.