Digips plattform syftar till att bekämpa varumärkesintrång. Användare ska kunna söka, registrera och skydda sitt varumärke digitalt. Det här tillhandahålls genom en saas-tjänst.

Bolaget grundades så sent som 2019 och tjänsten lanserades i slutet av 2020, men de har redan fått kunder i över 20 länder, enligt ett pressmeddelande.

Viktor Johansson, som är vd och medgrundare, säger:

– Nästan alla företag runt om i världen använder digitala verktyg för att öka sin exponering, vilket leder till att sannolikheten för att stöta på varumärkesmissbruk har skjutit i höjden. 85 procent av alla företag har upplevt varumärkesintrång. Om du vill bygga ett starkt och framgångsrikt företag så måste du se till att du äger ditt varumärke, det är inte längre en fråga ”om” något händer, utan snarare ”när” och då vill du vara förberedd.

Den nya investeringen som kommer från Industrifonden, SeedX, Antler och ängelinvesterare ska användas för att ytterligare driva geografisk expansion, produktutveckling och för att de ska kunna fortsätta med arbetet att automatisera varumärkeshantering världen över.