Storaffären mellan Salesforce och Slack, där prislappen landade på 27,7 miljarder dollar, presenterades redan i december förra året. Och nu, ett drygt halvår senare är det till slut klart. Att det drog ut på tiden beror bland annat på att det amerikanska justitiedepartementet lämnade in en förfrågan om mer information kring affären i februari.

Slack kommer att fortsätta verka under sitt eget varumärke, och kommer även fortsättningsvis ledas av vd:n och medgrundaren Stewart Butterfield, som i en kommentar knappast är sparsam med vad affären innebär framöver.

– Nu har vi en sådan möjlighet som händer en gång per generation att ompröva och omforma hur och var vi arbetar. Salesforce och Slack är unikt positionerade för att leda den här historiska förändringen mot en värld där det digitala kommer i första hand. Jag kunde inte vara mer exalterad över vad som ska hända, säger han.

Bret Taylor, operativ chef på Salesforce, betonar också hur rustad den nya konstellationen är för nya sätt att jobba.

– Vi har lärt oss under det senaste året att arbetsplatsen inte kommer gå tillbaka till vad den var. Tillsammans kommer Slack och Salesforce Customer 360 att ge alla företag i världen ett nav för sin verksamhet och en enda plattform, för att ansluta anställda, kunder och partner till varandra och till de appar de använder varje dag, säger han.