Annonsförsäljningen är kassakon för Googles moderbolag Alphabet. Under årets andra kvartal ökade intäkterna för annonser med nästan 70 procent och landade på 50,4 miljarder dollar, rapporterar Reuters. En utveckling som drivits på av att e-handeln ökar under coronapandemin.

Även på molnsidan flyttar Google fram positionerna rejält. Rörelseresultatet för Google Cloud landar på 591 miljoner dollar jämfört med förra årets förlust på 1,43 miljarder dollar.

Intäkterna för molnverksamheten blev 4,63 miljarder dollar jämfört med 3,01 miljarder dollar för ett år sedan.

Microsofts affärer går också som tåget och gynnas av det ökade distansarbetet. Andra kvartalet blev företagets mest lönsamma någonsin.

Intäkterna ökade med 21 procent till 46,2 miljarder dollar – två miljarder mer än analytikerna förväntade sig, enligt Reuters.

Även för Microsoft ökar intäkterna från molnet kraftigt och landade på 19,5 miljarder dollar, en ökning med 36 procent jämfört med för ett år sedan. Azure-intäkterna ökade med 51 procent under kvartalet.

Läs också: Apple presenterar ännu en rekordstark kvartalsrapport