Lumera, som fram tills i våras hette Itello och som nischat in sig på det som kallas insurtech, har tecknat ett nytt avtal med Skandia. Det nya uppdraget är att leverera systemstöd till en stor del av Skandias försäkringsadministration. Under införandet kommer mer än tre miljoner försäkringsavtal att flyttas över till Lumeras plattform.

– Nu tar vi ett stort kliv och förnyar it-miljön för vårt största affärsområde för att kunna möta verksamhetens och våra kunders behov, säger Johan Clausén, cio på Skandia.

Planen är att den nya systemplattformen ska ge Skandia bättre förutsättningar för digitala kundmöten, samt att man snabbare ska kunna lansera nya produkter och erbjudanden.

– Detta är en av de största satsningar som Skandia har gjort på många år och det känns därför tryggt att få genomföra denna resa tillsammans med en erfaren leverantör som Lumera, säger Anna-Carin Söderblom Agius, chef för affärsområdet Försäkring på Skandia.

Skandia är sedan tidigare kund hos Lumera, då man använder bolagets affärssystem inom sin fondverksamhet. Det är där som grunden har lagts till det nya avtalet.

– Vi är hedrade att få förtroendet att hjälpa Skandia i detta moderniseringsprojekt och ser fram emot ett långt och tätt samarbete för att stärka Skandias affär, säger Lumeras vd Mats Lillienberg.