Som Computer Sweden skrev i fredags kommer Microsoft nästa år att höja priserna för de kommersiella Microsoft 365-abonnemangen, det som tidigare kallades Office 365.

Det här kan ge ett rejält försäljningslyft för it-jätten. Daniel Ives, en analytiker på investmentbolaget Wedbush, tror att det kan innebära ett lyft för verksamheten på fem miljarder dollar årligen. Det skriver nyhetssajten Geekwire.

Microsoft självt kallar det här ”den första väsentliga prisuppdateringen sedan Office 365 lanserades för ett decennium sedan” och motiverar det med ”de uppdaterade priserna speglar det ökade värdet som vi har levererat till våra kunder under de här tio åren”.

David Ives skriver i en kommentar att prishöjningen är ”ett smart strategiskt pokerdrag som kan innebära 5 miljarder dollar plus i stegvis medvind för Redmond under 2022”.

Under det brutna räkenskapsåret 2021, som avslutades i juni, hade Microsoft en försäljning på 168 miljarder dollar, en ökning med 18 procent jämfört med året innan.

De nya priserna börjar gälla den 1 mars nästa år och ser ut som följer:

Microsoft 365 Business Basic (höjs från 5 dollar per användare till 6 dollar).

Microsoft 365 Business Premium (från 20 dollar till 22 dollar).

Office 365 E1 (från 8 dollar till 10 dollar).

Office 365 E3 (från 20 dollar till 23 dollar).

Office 365 E5 (från 35 dollar till 38 dollar).

Microsoft 365 E3 (från 32 dollar till 36 dollar).