I början av sommaren pratade vi med hemelektronikkedjorna och hur de såg på det kommande året, och om årets försäljning kan nå upp i de starka siffror som vi såg 2020. Även om det såg tufft ut efter maj så fanns den sedvanliga optimismen hos kedjorna.

Och idag, när Elektronikbranschen efter några månaders uppehåll, åter publicerar sitt snabbindex visar det sig att kedjorna verkar ha haft fog för sin optimism. Under årets första åtta månader har faktiskt det totala försäljningsvärdet ökat med fem procent.

Det visar branschorganisationen Elektronikbranschens senaste snabbindex, som visar den ackumulerade försäljningen sedan januari av sju olika produktgrupper samt det totala försäljningsvärdet hittills i år. Siffrorna kommer från medlemsföretagen Elgiganten, Elon Ljud och Bild, Euronics, Media Markt och Netonnet.

Och det finns flera orsaker till att kedjornas glada dagar håller i sig. Inte minst så fortsätter försäljningen av de omsättningsmässigt så viktiga mobiltelefonerna att öka. Detsamma gäller it-produkter och spelkonsoler. Däremot backar tv-försäljningen jämfört med förra året, bortsett från de allra största skärmarna, för vilka värdet på försäljningen fortsätter öka.

– Man ska ha i åtanke att vi nu jämför med månader från 2020 som visade historiska försäljningsvolymer. Att vi ändå fortfarande har en ackumulerad ökning under detta år är imponerande, säger Klas Elm på Elektronikbranschen.