En rapport om bemanningen och kompetensbehov i datacenter från undersökningsföretaget Uptime Institute visar att det råder kompetensbrist, att det väntas hålla i sig och att AI och automatisering inte kommer minska behovet av kompetens, åtminstone inte de närmaste åren. Det skriver nyhetssajten ZDNet.

Då efterfrågan på digitala funktioner fortsätter växa så blir bristen på kvalificerade datacenter-proffs ännu mer akut. Dessutom behöver de som arbetar i datacenter i högre grad både kunskaper inom drift och utveckling.

Nästan hälften av ägarna och operatörerna i undersökningen uppger att de har svårt att hitta kompetens, vilket är en kraftig uppgång från 2018, då siffran var 38 procent.

Dessutom uppger 75 procent att de flesta som arbetar i datacenter har säkra jobb även på lång sikt.

Tre av fyra ägare och operatörer tror att artificiell intelligens kommer att minska behovet av bemanning vid någon punkt, men hälften tror att det skiftet är mer än fem år bort.

Branschexperter menar att det här är utmanande tider för att driva datacenter, men det finns också utmaningar för personalen. Till exempel börjar gränsen mellan utveckling och drift suddas ut.

– Då data flyttar till molnet och en mjukvarubaserad driftsmodell så omvandlas grundläggande administratörsroller – plattformsadministratör, databasadministratör, nätverksadministratör – till roller som innefattar mjukvaruutvecklingsfunktioner, säger Arthur Hu, CIO på Lenovo till ZDNet.

– De nya jobben kräver en förståelse för hur man kan utnyttja den mjukvarubaserade tekniken bakom dagens datacenterautomatisering.