De glada dagarna för e-handeln verkar hålla i sig, att döma av E-barometerns rapport för andra kvartalet 2021, som genomförs av Postnord i samarbete med HUI Research och svensk Digital Handel.

För trots att effekterna av pandemin börjar avta då andelen vaccinationer ökar och trots förra årets enorma ökningar – så gick i e-handeln i Sverige upp med 16 procent under andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året (vilket var det första "pandemikvartalet").

– Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49 procent. Men det är inte alls det vi ser, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

– Istället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska corona-läget tillåter det.

Kvartalets vinnare är dagligvaruhandeln som gick upp med 27 procent, följd av barnartiklar och leksaker som ökade med 22 procent. Möbler och heminredning ökade med 21 procent, hemelektronik med 18 procent och Apotekshandel med 17 procent.