Det är en ganska rejäl sänkning som är på gång också – och det är en följd av att Google vill göra sig mer attraktiva och locka till sig oberoende mjukvaruutvecklare att sälja sina produkter via sin molnmarknadsplats.

Den här procentandelen sänks till 3 procent från tidigare 20 procent. Det skriver nyhetskanalen CNBC och hänvisar till en insatt källa.

Det här är Googles senaste giv i kampen mot framför allt AWS och Microsoft på den globala molnmarknaden sedan Thomas Kurian tog över som vd för Google Cloud Platform.

”Vårt mål är att förse våra partner med den bästa plattformen och de mest konkurrenskraftiga incitamenten i branschen”, skriver en talesperson för Google i ett mejl till CNBC.

”Vi kan bekräfta en förändring i strukturen av våra marknadsplatsavgifter pågår, och vi kommer snart att kunna dela mer om detta”.

Flera techjättar har under de senaste månaderna minskat den andel som de behåller själva för försäljningen på sina respektive plattformar, både vad gäller konsumentappar och företagsprodukter.

Till viss del beror detta på konkurrensen, men också på regleringar och juridiska frågor.